بررسی بازارها در سال ۱۴۰۲
بررسی بازارها در سال ۱۴۰۲

بازار سهام
بازار سهام روزهای پایانی خود را با رکودی که از اواسط اردیبهشت شروع شده بود به پایان رساند. فشاری که دولت در سال 1402 با حداکثر تغییرات در سیاست‌گذاری و دخالت‌های گاه و بی‌گاه در قیمت گذاری محصولات نهایی به این بازار وارد کرد منجر به عملکردی با بازدهی 20 درصد شد و در نهایت با اتکا به تورم 40 درصدی ، بازدهی حقیقی منفی را در 1402 به ثبت رساند.
مسکن و خودرو
شاخص قیمت مسکن بنا به آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در دی ماه 1402، رشدی 46 درصدی داشته است و به طور متوسط قیمت هر متر مربع مسکن به مبلغی بالغ بر 80 میلیون تومان رسیده است. خودرو نیز روزهای آرامی با توجه به ثبات و آرامشی که دلار در نیمه ابتدایی پشت سرگذاشت را گذراند اما با شروع افزایش نرخ دلار، شاهد افزایش تقاضای سفته بازانه در این بازار و افزایش شاخص قیمت خودرو به سقف های ابتدای بهار بودیم.
ارز و رمز ارزها
بازار ارز در نیمه اول سال، شاهد ثبات و آرامش نرخ‌ها قبل از طوفانی بود که از اوایل دی ماه شروع شد. ثبات حاکم بر بازار ارز در نیمه‌ی دوم سال با شروع جنگ غزه تحت تاثیر قرار گرفت و در مجموع نرخ دلار به ریال شاهد رشد حدودا 22 درصدی در سال 1402 بود.
بازار رمز ارزها در سال 1402 کاملا بهاری بود تا جایی که قیمت بیت کوین شاهد رشد حدودا 200 درصدی در این سال بود. قطعا عواملی همچون مجوز SEC برای راه اندازی صندوق ETF نقد مبتنی بر بیت کوین و اخبار مبتنی بر احتمال صدور مجوز بورس لندن برای تاسیس ETF های مشابه ، در کنار رکود دوساله حاکم بر این بازار در این رشد بی تاثیر نبوده اند و البته کماکان ریسک مربوط به قانون‌گذاری‌های احتمالی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی از اصلی‌ترین ریسک‌های وارد بر آینده این بازار خواهند بود.
بازار طلا و سکه
قیمت طلا در نیمه اول سال در نتیجه ثبات قیمت دلار و اونس جهانی طلا ، با ثبات همراه بود . اما با شروع افزایش نرخ دلار و سقف شکنی اونس طلای جهانی و به دنبال آن افزایش تقاضای سفته بازانه در نیمه دوم سال ، قیمت سکه به 37 میلیون تومان به ازای هر سکه بهار آزادی رسید و توانست رشدی 32 درصدی را در انتهای سال 1402 داشته باشد.

چهارشنبه 08 فروردین 1403 / 14:05 توسط نيلوفر عدالت زاده اقدم